جستجو
منو بسته
Back to all

ساخت باتری دریل شارژی

ساخت باتری دریل شارژی

ساخت  پک باتری

در این مقاله سعی داریم در مورد ساخت باتری دریل شارژی توضیحاتی را ارده کنیم. اصطلاح "ساخت باتری دریل شارژی" به معنی ترکیب فلزات و مواد شیمیایی مختلف و تولید سلول باتری نیست و به معنای ساخت پک باتری قابل شارژ برای دستگاه دریل شارژی است. پک باتری دریل شارژی در واقع تشکیل شده از تعدادی سلول باتری، یک برد کنترل شارژ و قاب باتری که سلولها و برد را درون خود جای میدهد.پس در واقع ساخت پک باتری صحیح است که در این فرایند تعدادی سلول باتری مثلا نیکل کادمیوم به صورت سری به یکدیگر نقطه جوش میشوند و با اتصال به برد کنترل شارژ تشکیل یک پک باتری را میدهند.

در ساخت  پک باتری چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

تکنولوژی شیمیایی سلولهای باتری برای ساخت پک باتری

اولین موردی که برای ساخت پک باتری دریل شارژی باید در نظر بگیریم تکنولوژی شیمیایی سلولهای باتری است. مثلا اگر دستگاه دریل شارژی که ما قصد ساخت پک باتری برای آن را داریم قبلا و به صورت اورجینال از باتری لیتیوم یون استفاده کرده بود ما هم موظفیم مجددا از سلولهای لیتیوم یونی استفاده کنیم. و تنها موردی را که میتوانیم تغییر دهیم مقدار

ظرفیت سلول باتری است.

اهمیت سورت کردن سلولهای باتری برای ساخت پک باتری

اهمیت سورت کردن سلولهای باتری برای ساخت پک باتری

مورد بعدی که در ساخت پک باتری دریل شارژی مهم است، به اصطلاح سورت کردن سلولهای باتری از لحاظ مقاومت داخلی و ولتاژ باتری است به طوری که تعداد سلولی که برای ساخت یک پک باتری در نظر میگیریم بیش از 5 درصد از لحاظ ولتاژ و یا مقاومت داخلی اختلاف نداشته باشند. لازم به ذکر است که ما  در ساخت یک پک باتری،نمیتوانیم از سلولهای سالم کار کرده در کنار سلولهای جدید استفاده کنیم زیرا این سلولها دارای مقاومت داخلی متفاوت هستند و راندمان کلی پک باتری را پایین می آورند.

دستگاه های اندازه گیری مقاومت داخلی باتری و سورت اتوماتیک باتریها ابزار دقیق هستند و معمولا قیمت بالایی دارند.

مورد بعدی که در ساخت یک پک باتری اهمیت دارد انتخاب باتری با ظرفیت مناسب برای ساخت پک باتری دریل شارژی است.

انتخاب باتری با ظرفیت مناسب برای ساخت پک باتری

ظرفیت باتری را میتوان مشابه اندازه باک بنزین خودرو در نظر گرفت. در واقع هرچه ظرفیت باتری بالاتر باشد، دریل شارژی ما مدت زمان بیشتری روشن می ماند و کار میکند. پس انتخاب ظرفیت باتری برای ساخت پک باتری مهم است. در صورتی که شما از دریل شارژی به صورت حرفه ای استفاده میکنید و در واقع دریل شارژی ابزار کار روزمره شماست بنابر این انتخاب باتری با ظرفیت بالاتر به نفع شماست زیرا در زمان شما صرفه جویی میکند و باعث میشود شما کار مفید بیشتری انجام دهید. ولی اگر شما دریل شارژی را برای امور خانگی استفاده میکنید  نیازی به انتخاب باتری باظرفیت بالا برای ساخت پک باتری دریل شارژی خود ندارید. زیرا باتری با ظرفیت بالا، قیمت به مراتب بالاتری خواهد داشت و در واقع شما از تمام ظرفیت این باتری در منزل استفاده نخواهید کرد.

 

نحوه جوش و اتصال سلولها در ساخت پک باتری

نحوه جوش و اتصال سلولها در ساخت پک باتری

برای اتصال اصولی و درست سلولهای باتری بایستی از یک دستگاه نقطه جوش استاندارد استفاده کنید. در واقع مهمترین قسمت ساخت پک باتری دریل شارژی، اتصال صحیح

 سلولها به یکدیگر است. در صورتی که بدون در اختیار داشتن ابزار نقطه جوش بخواهید سلولها را به هم متصل کنید ناچارید از هویه حرارتی و سیم لحیم استفاده کنید که این امر به دلیل حرارت بالایی که روی باتری ایجاد میکند موجب تخریب ساختار شیمیایی درون باتری و پایین آمدن ظرفیت باتری میشود. لذا توصیه الکتریک کالا به شما این است که هرگز از این روش استفاده نکنید.

نقطه جوش باتری همانطور که در تصویر ملاحظه میکنید دارای دو الکترود است و این الکترودها پلیت نیکل را در یک صدم ثانیه به سر باتری جوش میدهند و در این زمان کم حرارت ایجاد شده آسیبی به سلول باتری وارد نمیکند.

برد کنترل شارژ و دشارژانتخاب برد کنترل شارژ و دشارژ مناسب در ساخت پک باتری

همانطور که میدانید قیمت ساخت یک پک باتری با کیفیت کم نیست و مبلغ قابل ملاحظه ای برای ساخت پک باتری مناسب هزینه میشود. بنا براین بایستی همانطور که برای یخچال و تلویزیون گرانقیمت خود محافظ برق تهیه میکنید برای پک باتری خود نیزیک برد محافظ شارژ و دشارژ با کیفیت و مناسب تهیه کنید.

این برد چند وظیفه مختلف دارد از جمله کنترل جریان شارژ باتری که یک جریان الکتریسته فیلتر شده و قابل کنترل را به دو سر مثبت و منفی باتری میرساند. بردهای حرفه ای در درصدهای مختلف شارژ میزان ولتاژ و جریان شارژ را تغییر میدهند و به بهترین نحو باتری را شارژ میکنند.

وظفه دوم برد کنترل شارژ و دشارژ در واقع کنترل خروجی باتری یا همان دشارژ است که از باتری در مواقع اتصال کوتاه مراقبت میکند و همچنین زمانی که ولتاژ پک باتری ما پایین تر از حد توصیه شده رفت جریان را قطع میکند و نشانگر تخلیه باتری را روشن میکند که در این زمان باید پک باتری را به شارژ متصل کنیم.

از دیگر وظایفی که برد کنترل شارژ دارد نمونه برداری از دمای سلولهای باتری حین شارژ یا تخلیه باتری است که در صورتی که دما از حد استاندارد بالاتر رود جریان را محدود یا قطع می نماید.

سطح مقطع اتصالات در ساخت باتری دریل شارژی

مورد مهم دیگر در ساخت باتری انتخاب سطح مقطع سیمها یا پلیت نیکل برای جوش باتریها است. که بر اساس جریان مصرفی دستگاه و ولتاژ پک باتری ساخته شده محاسبه میگردد. در صورت پایین بودن سطح مقطع اتصالات در زمان جریان کشی حد اکثری دریل شارژی امکان داغ شده سلولها و حتی آتشسوزی محتمل است. نابراین توصیه ما این است که فرایند ساخت باتری دریل شارژی توسط تکنسین فنی و متخصص انجام شود.

سخن پایانی: معمولا باور عموم از ساخت باتری ساخت سلول باتری است ولی همانطور که در مقاله فوق مشاهده کردید ساخت باتری تکنولوژی پیچیده ای دارد و در کارخانه های صنعتی عظیم انجام میشود و اصطلاح ساخت باتری در واقط تولید و مونتاژ پک باتری بر اساس نیاز مصرف کننده است.

خرید یا تعویض باتری دریل شارژی

نظرات
نظر خود را بنویسید close
من یه دریل شارژی رونیکس داشتم که باتریش خراب شده و گیر نمیاد. میشه باتری دریل شارژی رو توی خونه ساخت؟
تعمیر باتری دریل شارژی به چه صورته؟