جستجو
منو بسته

باتری لیتیوم یون Li-Ion

باتری لیتیومی چیست

باتریهای لیتیومی نسل جدید باتریها هستند که وظیفه آنها ذخیره انرژی الکتریکی است. باتریهای لیتیومی دارای بیشترین چگالی ذخیره سازی انرژی در بین انواع باتیها می باشند. بدین معنی که یک باتری لیتیومی در همان حجم و وزن مقدار به مراتب بیشتری از انرژی الکتریکی را میتواند در خود ذخیره کند. امروزه باتریهای لیتیومی جایگزین انواع باتریها شده اند و در خودروهای الکتریکی، لپ تاپ، موبایل ، دوربین و ... استفاده میشوند.

باتری لیتیومی چگونه کار می‌کند؟

باتری لیتیومی از سه بخش الکترود منفی ، الکترود مثبت و الکترولیت تشکیل میگردد. آند و کاتد در باتری لیتیومی معمولا از جنس کربن و اکسید لیتیوم تولید میشود. در فرایند شارژ باتری لیتیومی یونهای لیتیوم از کاتد به آند منتقل میشوند و هنگام تخلیه باتری یونها در جهت معکوس یعنی  از آند به کاتد حرکت میکنند و جریان الکتریسته را تولید میکنند.

برای مطالعه بیشتر در مورد باتریهای لیتیومی این مقاله را مطالعه بفرمایید.

شارژ باتری لیتیومی

شارژ باتریهای لیتیومی کمی پیچیده تر از سایر باتریها است. باتری لیتیومی یک بازه شارژ معمولا بین 2.2 ولت تا 4.2 ولت دارد که با یک درصد گیری ساده نشان دهنده صفر تا صد درصد شارژ باتری می باشد. بنابراین ولتاژ مورد نیاز برای هر سلول باتری لیتیومی 4.2 ولت است. معمولا هنگام شارژ باتری لیتیومی جریان الکتریسته شارژر در درصدهای مختلف تغییر میکند و با این کار دمای باتری لیتیومی کنترل میشود.

برای مشاهده شارژر پک باتری لیتیومی این لینک را کلیک کنید

برای مشاهده شارژر سلولهای باتری لیتیومی این لینک را کلیک کنید

ولتاژ باتری لیتیومی

ولتاژ اسمی باتری لیتیومی قابل شارژ 3.7 ولت است اما این ولتاژ بین بازه صفردرصد تا صد درصد شارژ متغییر اسن و بین 2.2 ولت تا 4.2 ولت جابجا میشود. لازم به ذکر است که تلاش برای بالاتر یا پایین تر بردن این ولتاژ از این حدود باعث خراب شدن باتری لیتیومی میشود. 

نکاتی برای افزایش عمر باتریهای لیتیومی

نکات زیادی برای افزایش عمر باتریهای لیتیومی وجود دارد که در اینجا به چند مورد اشاره میکنیم.

در لپ تاپ ها و سایر وسایلی که دارای باتری لیتیومی هستند و امکان جدا کردن باتری و کار با برق شهر را دارند در مواقعی که به برق دسترسی دارید باتری را از دستگاه جدا کنید. زیرا تمام باتریهای لیتیومی دارای یک سیکل شارژ حدودا 1000 بار شارژ در طول عمر خود هستند و پس از آن باتری عملکرد استاندارد خود را از دست میدهد.

نکته دوم، در صورتی که از دستگاه قابل شارژ خود در مدت طولانی استفاده نمی کنید بهتر است هر یک ماه باتری لیتیومی را شارژ کنید زیرا باتریها معمولا کمی اثر خود تخلیه دارند و ممکن است ولتاژ از حد پایین شارژ پایینتر رفته و باتری خراب شود.

نکته بعدی جلوگیری از داغ شدن باتری است، بهتر است در دماهای بالای 40 درجه سانتیگراد باتری لیتومی را شارژ و دشارژ نکنید.

نکته بعدی استفاده از شارژر استاندارد است. بهتر است برای محافظت از باتری لیتیومی ارزشمند خود کمی بیشتر هزینه کنید و یک شارژر استاندارد برای باتری خود تهیه کنید

و نکته آخر استفاده از برد محافظ باتری یا PCM همراه با شارژر استاندارد است. این بردهای کنترل شارژ حد پایین و بالای شارژ را کنترل کرده و جلو شارژ بیش از حد و تخلیه بیش از حد را میگیرد و بسته به نوع برد محافظ دمای باتری را کنترل میکند و با قطع جریان شارژ یا دشارژ عمر باتری لیتیومی شما را افزایش میدهد.